بخش نهم آشنایی با درمان های پزشکی؛

پس از جراحی لثه و کاشت ایمپلنت چه نکاتی را باید رعایت کرد

چهارشنبه,28 آگوست, 2019 - 9:17

دایوپارس- پس از جراحی لثه و کاشت ایمپلنت برگه ای با عنوان دستورات پس از عمل در اختیارتان قرار می گیرد که نمونه ای از آن در اینجا آورده شده است. عمل جراحی که در دهان شما انجام گرفته است به خاطر حفظ سلامتی و نگهداری دندان های طبیعی شما می باشد.

به منظور موفقیت درمانی توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم.

 

جراحی لثه

 

1- روی محل جراحی شده با یک خمیر پانسمان پوشیده شده است. این خمیر باعث محافظت لثه در مقابل تحریکات خارجی شده، درد را کاهش داده و به ترمیم زخم کمک می کند. سعی کنید تا جلسه بعد که مراجعه می کنید این خمیر در محل باقی بماند.

 

۲- حدود 3 ساعت پس از عمل از خوردن غذای گرم خودداری کنید تا خمیر پانسمان کاملا س خت شود و بعد از آن نیز سعی کنید از غذاهای مایع یا نیمه جامد استفاده کنید. اگر قسمت زیادی از خمیر پانسمان افتاد و لبه آن موجب ناراحتی گونه با کناره زبان شما شد لطفا با ما تماس بگیرید.

 

۳- روی ناحیه ای را که با خمیر پانسمان پوشیده شده است مسواک نزنید و با این قسمت تا چند روز غذا نخورید و این در حالی است که بایستی قسمتهایی از دهان را که در جلسات قبل عمل شده طبق دستور تمیز کنید (مسواک، نخ، …)

 

۴- اگر از نواحی که در جلسات قبل عمل شده است موقع مسواک زدن خونریزی جزیی مشاهده گردید نگران نباشید زیرا این حالت به دلیل ناقص بودن ترمیم است که به تدریج با رعایت دقیق بهداشت، ترمیم آن کامل و خون قطع خواهد شد.

 

5- به فعالیت های عادی خود ادامه دهید اما تا حدود ۳ روز بعد از عمل از انجام فعالیت و ورزش های سنگین اجتناب نمایید.

 

6- در برخی موارد ممکن است ناحیه عمل و در نتیجه همان طرف از صورت شما قدری متورم شود. تورم پس از عمل دلیل بر عفونت نمی باشد. نگران نباشید، زیرا بعد از ۲ – ۳ روز خود بخود از بین میرود البته می توان با قراردادن یخ برروی همان ناحیه از صورت برای ۵-۴ ساعت بعد از جراحی این تورم را کاهش داد.

 

 

جراحی

 

 

7- درد پس از عمل با مصرف داروهایی که در نسخه شما تجویز شده کنترل می شود. بنابراین مصرف مسکن را تا زمانی که احساس درد و ناراحتی می کنید به صورت منظم و طبق دستور ادامه دهید.

 

۸- اگر پنی سیلین یا آنتی بیوتیک دیگری در نسخه شما تجویز شده است، تمام این داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.

 

9- گاهی ممکن است قدری خونابه ۵-۴ ساعت اول پس از عمل در بزاق دهان شما دیده شود، این طبیعی است و خود به خود برطرف می شود. اگر چنانچه خونریزی ادامه داشت به ترتیب زیر عمل کنید:

الف) با ملایمت دهان خود را با آب سرد بشویید.

 

ب) یک تکه گاز مرطوب به شکل U در دو طرف خمیر پانسمان قرار داده و با انگشت شست و سبابه به مدت ۳۰ دقیقه محل خونریزی را فشار دهید.

ج) در صورت ادامه خونریزی با ما تماس بگیرید. هرگز سعی نکنید تا با شستشوی دهان و بیرون ریختن آب دهان خونریزی را متوقف کنید.

 

10- غذای شما در هفته اول بعد از جراحی بایستی بیشتر شامل موارد پروتئینی، ویتامین ها و مایعات باشد تا هر چه زودتر زخم شما ترمیم یابد.

 

11- سیگار نکشید زیرا باعث تاخیر ترمیم زخم میشود و اگر چنانچه سیگاری هستید فرصت را غنیمت شمرده و در این فاصله آن را ترک نمایید.

 

۱۲- اگر احساس مزه بد و نامطبوعی در دهان داشتید دهان خود را با محلول آب نمک سرد و یا سرم فیزیولوژی به آرامی شستشو دهید. (در صورت لزوم برای شما دهانشویه مخصوص هم تجویز می شود)

 

13- اگر احیانا بجز مسایل مذکور ناراحتی دیگری برای شما ایجاد شد به هیچ وجه نگران نباشید و با جراح خود تماس بگیرید.

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”