آیا برای درمان ایمپلنت نیاز به بازسازی استخوان داریم؟

یکشنبه,15 سپتامبر, 2019 - 11:27
دایوپارس- حتما در بین دوستان و آشنایان خود شنیده اید که زمان کاشت ایمپلنت دندان ، بازسازی استخوان نیز انجام شده است. آیا این بدان معنی است که تمامی افرادی که کاندید دریافت ایمپلنت دندان هستند نیاز به باز سازی استخوان یا GBR دارند؟
بازسازی استخوان یا GBR
در ابتدا بهتر است در مورد بازسازی استخوان بیشتر بدانیم. استخوان فک به عنوان جایگاهی برای نگهداشتن دندان ها عمل می کند. ریشه دندان در استخوان فک قرار گرفته و هرچه این استخوان شرایط بهتری به لحاظ ضخامت و تراکم داشته باشد، ماندگاری دندان سالم از ضمانت بیشتری برخوردار می باشد.
عوامل متعددی روی کیفیت و کمیت استخوان فک تاثیر گذار است که شایع ترین آنها شامل موارد زیر می شود:
1. از دست دادن دندان؛  عمل جویدن توسط دندان باعث تحریک استخوان فک و تقویت آن می شود، اگر دندان خود را بکشید، میزان تحریک استخوان کم می شود و استخوان شروع به تحلیل می کند.
دست دادن دندان
2. قرار دادن دندان مصنوعی؛ دندان مصنوعی روی لثه  قرار میگیرد ، به دلیل متحرک بودن این نوع پروتز ،تحلیل استخوان شدت می یابد.
3. بیماری های پریودنتال؛ یکی از عواملی که در ایجاد این بیماری دخیل است ،عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک و جرم و عدم مراجعه به دندانپزشک بوده که می تواند منجر به بیماری التهاب لثه یا جینجیویت شود. التهاب لثه میتواند باعث عفونت در ناحیه لثه شود و استخوان فک را درگیر کند و موجب بیماری
پریودنتال شود.. در این شرایط استخوان فک شروع به تحلیل رفتن میکند و استحکام دندان ها با مشکل مواجه میشود.
عوامل بسیار دیگری نیز مانند، سن، وراثت، مصرف سیگار، بیماری های سیستمیک کنترل نشده مانند دیابت و غیره نیز بر کیفیت استخوان تاثیر مستقیم دارند.
تحلیل استخوان و ریسک شکست درمان ایمپلنت:
 در صورت ابتلا به تحلیل استخوان، ساپورت دندان ها از بین می رود و فرایند لق شدن دندان ها شروع می شود. ایمپلنت دندان شبیه ترین ساختار به دندان طبیعی است و  استخوان فک سالم کاندید مناسب کاشت ایملپنت می باشد ،لذا در صورتی که استخوان فک به علت هایی که ذکر شد شرایط مناسب نداشته باشد، کاشت
ایمپلنت با شکست مواجه می شود.
تحلیل استخوان
چه موادی برای بازسازی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد؟
امروزه روش های بازسازی استخوان با درد کمتر و سرعت بهبود بیشتری انجام می شود . اما موادی که برای بازسازی استخوان مورد استفاده قرار میگیرد از کجا تامین می شود؟
بازسازی استخوان
این مواد که معمولا به شکل پودری هستند از نوع بیومتریال بوده و با بدن انسان کاملا سازگار می باشند. پزشک معالج با توجه به شرایط استخوانی و ویژگی های بالینی هر بیمار یکی از این مواد را برای درمان انتخاب می کند.
 روش های ساخت پودر استخوان عبارتند از : 
1. اتوگرفت: در این روش مقداری از استخوان بیمار از ناحیه دیگر برداشته شده و در ناحیه مورد نظر قرارداده می شود.
2. الوگرفت: شامل ذرات استخوانی از بدن انسان دیگری است که پس از سنتز به عنوان یک ماده بایومتریال آماده بازسازی استخوان شده است.
3. زنوگرفت: ذرات استخوان حیواناتی مانند گاو  پس از سنتز آماده بازسازی استخوان می شود.
4. الوپلاست: ذرات ساخته شده در محیط آزمایشگاهی بوده که از مواد مصنوعی بدست می آید.
کاشت ایمپلنت و بازسازی استخوان:
اولین کاری که پزشک معالج برای کاشت ایمپلنت انجام می دهد، بررسی شرایط دهان، لثه و استخوان فک است. در صورتیکه در این مرحله تحلیل استخوان تشخیص داده شود ، برای فراهم سازی بستر مناسب کاشت ایمپلنت ،انجام GBR یا بازسازی یا بازسازی استخوان ضروری خواهد بود.
پس اگر لثه و استخوان سالمی دارید ، می توانید با مشورت پزشک معالج، بدون نیاز به انجام درمان های جانبی ایمپلنت خود را دریافت نمایید.
کاشت ایمپلنت و بازسازی استخوان
در صورتیکه بازسازی استخوان در ابعاد کوچک انجام شود می تواند حین کاشت ایمپلنت انجام شود ولی در صورتیکه ناحیه تحلیل استخوان وسیع باشد باید پیش از عمل کاشت ایمپلنت ، بازسازی صورت گیرد و پس از گذشت حدود4 الی 6 ماه (بسته به نوع بایومتریال)، کاشت ایمپلنت انجام خواهد شد.
توجه داشته باشید که هرچه فاصله بین از دست دادن دندان با کاشت ایمپلنت کمتر باشد، نیاز به انجام بازسازی استخوان نیز کمتر خواهد بود. پس بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان، بلافاصله پس از از دست دادن دندان و مشورت پزشک معالج می باشد.