بخش سوم آشنایی با درمان های پزشکی؛

 مسواک دستی بهتر است یا مسواک برقی؟ روش مسواک زدن صحیح چگونه است؟

شنبه,17 آگوست, 2019 - 9:35

دایوپارس- این یکی از سوالات رایجی است که بسیاری از مراجعین می پرسند. واقعیت این است که هم مسواک برقی و هم نوع دستی به صورت مناسبی قادرند میکروارگانیسم ها را از روی سطح دندان برداشته و بهداشت دندان های شما را تامین کنند. با این حال مسواک برقی کار را کمی برایتان راحت تر می کند.

 

البته استفاده از مسواک های برقی در افرادی که بدلیل بیماری یا کهن سالی به درستی قادر به مسواک زدن با مسواک های معمولی نیستند ارجح است.

 

روش مسواک زدن صحیح چگونه است؟

 

بسته به اینکه شما از مسواک دستی یا برقی استفاده می نمایید روش مسواک زدن متفاوت است. اگر از مسواک برقی استفاده می کنید لازم نیست روش خاصی را در ذهن داشته باشید کافی است نوک چرخان مسواک را در حد فاصل بین دندان و لثه به صورت عمودی قرار دهید و ۵۱۰ ثانیه آن را به همان صورت نگهدارید تا

 

مسواک کارش را انجام دهد و بعد به سراغ دندان بعدی بروید.

 

باز هم یادآوری می نمایم س طح جونده و داخلی دندان ها محل مناسبی برای تجمع باکتریهاست که حتما باید با وقت فراوان تمیز گردد.

 

مسواک دستی بهتر است یا مسواک برقی

 

 

بهترین وقت برای مسواک زدن چه زمانی از شبانه روز است؟

 

آخر شب قبل از اینکه به خواب بروید بهترین ساعت برای مسواک زدن است زیرا در طول شب حین خواب فعالیت تخریبی باکتری های دهان به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

 

وقت مناسب دیگر برای مسواک زدن صبح قبل از صبحانه است که هم بوی دهان را دل پذیر می نماید هم قبل از خوردن مواد غذایی شیرین معمول صبحانه از قبیل آب میوه، چای شیرین، مربا و عسل تعداد باکتری های مقیم دهان را کاهش داده و جلوی پوسیده شدن دندان را می گیرد.

 

آیا پس از هر وعده غذایی باید مسواک زد؟

 

این کار نه لازم و نه ممکن است. اما شستشوی دهان با آب برای برداشت بقایای غذایی از س طح دندان ها توصیه میشود. مسواک زدن به تعداد ۳ بار در روز به مدت مناسب بهداشت دندان ها را تامین خواهد کرد.

 

 

مسواک دستی بهتر است یا مسواک برقی

 

چند بار در روز مسواک بزنم و هر بار چقدر باید زمان گذاشت؟

 

توصیه عمومی دندانپزشکان بر استفاده از مسواک ۳ بار در روز است تا خطر ابتلا به پوسیدگی و بیماریهای لثه به حداقل برسد. برای هر بار مسواک زدن صحیح که تمام سطوح دندانی را تمیز نماید نیاز به ۳-۲ دقیقه زمان است.

 

این در حالی است که به صورت متوسط مسواک زدن ما کمتر از این زمان طول می کشد. این بدان معناست که اغلب ما وقت کافی را صرف تمیز کردن دندان هایمان نمی کنیم و دندان هایمان به طور کامل تمیز نمی شوند. بنابراین خطر پوسیدگی و بیماری لثه همچنان باقی است. پس توصیه میکنم حتما وقت کافی (۷ الي ۱۰

دقیقه در روز) صرف تمیز کردن دندان هایتان نمایید.

 

برخی از مراجعین علت کوتاه بودن زمان مسواک زدن را کف کردن خمیر دندان واحساس ناخوشایند آن ذکر می کنند، برای این دسته در افراد توصیه میکنیم خمیر دندان کمتری روی مسواک خود قرار دهند و حتی الامکان از خیس کردن مسواک خود قبل از شروع به مسواک کردن پرهیز نمایند تا این حالت ناخوشایند به حداقل

 

برسد. یک راه مناسب دیگر برای مسواک زدن به مدت مناسب، انجام آن در جلوی تلویزیون است.

 

مسواک

 

 

شرایط مناسب برای نگهداری مسواک چیست؟

 

دستشویی و حمام محل شایع و نامناسب برای نگهداری مسواک ها می باشند زیرا اولا در معرض آلودگیها میکروبی قرار دارند و ثانیا محل گرم و مرطوب، شرایط را جهت رشد و آلودگی میکروبی مسواک مساعد می نماید.

 

بهتر است مسواک را خارج از دستشویی و حمام و در جایی خشک نگهداری نمایید. حتما از بکارگیری مسواک هایی که دارای محافظ هستند نیز خودداری نمایید زیرا علیرغم تصور اولیه در مورد بهداشتی بودن این سرها، خود محافظ شرایط مرطوب و مناسبی را جهت رشد میکروب ها روی سر مسواک ایجاد می کند.

 

مسواک

 هر چند وقت یکبار باید مسواکم را عوض کنم؟

 

توصیه می شود فرد هر ۳ ماه مسواک جدید تهیه نماید، البته در صورتی که قبل از این مدت مسواک طرح اولیه پرزهای خود را از دست دهد ممکن است این زمان کمتر نیز شود.

 

آیا دندان های مصنوعی نیز نیاز به مسواک زدن دارند؟

 

بله، نگهداری از دندان های مصنوعی احتیاج به مراقبت های خاصی دارد تا بهداشت دهان صاحبان خود را دچار مشکل ننماید و یکی از این مراقبتها استفاده از مسواک های مخصوص جهت تمیز نمودن دست دندان است که باید به آرامی و بیرون از دهان با خمیر دندان غیر ساینده به صورت روزانه انجام گیرد.

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”