بخش هفتم آشنایی با درمان های پزشکی؛

علت بوی بد دهان چیست؟ درمان خشکی دهان چیست؟

شنبه,24 آگوست, 2019 - 9:49

دایوپارس- برخی از بیماران از بوی بد دهان رنج می برند که نه تنها خودشان بلکه همسر و اطرافیان را نیز آزرده می نماید. علل مختلفی برای ایجاد بوی بد دهان وجود دارد که عمده آنها به خاطر وجود مشکلاتی در داخل دهان است و درصد کمی مربوط به مشکلات سیستم گوارش یا سایر بیماری های زمینه ای می باشد. شایعترین علل ایجاد بوی بد دهان عبارتند از: بیماریهای لثه، پوسیدگی های عمیق دندانی.

 

آیا می توان بوی بد دهان را رفع کرد؟

 

بله با مراجعه به دندانپزشک و کمک وی بوی بدن دهان قابل برطرف شدن است. درمان بسته به علت ممکن است شامل درمان بیماری لثه، برداشتن و پر کردن پوسیدگی دندانها، مسواک زدن زبان، استفاده از نخ دندان و دهانشویه و با توصیه های بهداشتی ساده ای باشد که به شما کمک خواهد کرد.گاه نیز علت پیچیده تر است و نیاز به درمان های گسترده تری دارد. اما جای نگرانی نیست زیرا معمولا بوی بد دهان مشکلی نیست که قابل حل نباشد.

 

 

علت بوی بد دهان چیست؟

 

 

 

حساسیت دندان چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

 

گاه بدنبال مصرف مواد ترش یا شیرین یا بدنبال مسواک زدن و…. برخی از دندان ها دچار درد تیز ناخوشایندی می شوند. در صورتی که دندانها دچار پوسیدگی نباشند به این وضعیت حساسیت دندانی گویند. راههای درمانی مختلفی وجود دارد. در برخی موارد استفاده از خمیر دندان های ضد حساسیت به مدت چند هفته می تواند مشکل را رفع نماید. در موارد پیشرفته تر استفاده از لیزر و یا جراحی پوشش ریشه کمک کننده است.

 

 

خشکی دهان چیست؟

 

خشکی دهان یا Xerostomia به حالتی گفته میشود که فرد در دهان خود احساس خشکی مفرط نماید و در جویدن و بلع دچار مشکل شود. خشکی دهان علل مختلفی دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: استفاده از داروهای ضد فشارخون، استفاده از داروهای ضد افسردگی، استفاده از داروهای آنتی هیستامین، بیماری های زمینه ای مانند شوگرن، رادیوتراپی سروگردن.

 

درمان خشکی دهان چیست؟

 

در حقیقت خشکی دهان یک علامت است نه بیماری به همین خاطر باید بیماری زمینهای اصلی با داروی مورد استفاده را برطرف یا تعویض نمود. در صورتی که این کار امکان پذیر نباشد برای تسکین احساس ناخوشایند خشکی دهان راههای زیر وجود دارد؛ • استفاده از بزاق مصنوعی • جویدن آدامس / موادغذایی ترش • داروهای افزایش دهنده جریان بزاق (با مشورت پزشک)

 

لیزر در دندان پزشکی چه استفاده ای دارد؟

 

لیزر در واقع یک نوع نور متمرکز است که به دلیل یکنواختی بالای خود دارای حجم زیادی از انرژی است . از این انرژی می توان برای برش بافتهای سخت و نرم استفاده نمود. لیزرهای دندان پزشکی می توانند در زمینه های زیر به کمک درمانگر بیایند:

کمک در ضدعفونی نمودن داخل کانال در زمان درمانهای ریشه دندان (عصب کشی)، داخل بافت لثه در جرم گیری، و داخل حفره پوسیدگی در هنگام پرکردن دندان. تراش بافت سخت (دندان پوسیده): البته هنوز فن آوری لیزرهای موجود در حدی نیست که جایگزین فرزهای تراش معمولی شوند. از لیزرهای کم توان هم برای کنترل

دردهای عصبی، کاهش تورم و ناراحتی پس از جراحی حفره دهان، و تسریع ترمیم زخم استفاده می شود.

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”