بخش هشتم آشنایی با درمان های پزشکی؛

سوالات متداول در خصوص ایمپلنت / یک ایمپلنت ازچه اجزایی تشکیل شده است؟

دوشنبه,26 آگوست, 2019 - 9:48

دایوپارس- به طور کلی ایمپلنت از دو قسمت تشکیل شده است که  قسمت اصلی (بدنه) در داخل استخوان قرار می گیرد و دیده نمی شود و قسمت بالایی (روکش) که شبیه دندان واقعی است و دیده می شود.

طی جلسات اول بدنه در داخل استخوان قرار داده می شود که این عمل طی یک جراحی معمولا کوتاه و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از این مرحله به استخوان اطراف فرصت داده می شود تا با بدنه ایمپلنت به اصطلاح جوش بخورد که بین ۲ تا ۶ ماه ممکن است طول بکشد.وقتی که دندانپزشک از جوش خوردن

ایمپلنت مطمئن شد مرحله بعدی درمان که شامل قالب گیری و قرار دادن روکش روی ایمپلنت است انجام می شود.

 

ایمپلنت

 

چه زمانی برای گذاشتن ایمپلنت نیاز به بازسازی استخوان است؟

به دنبال کشیده شدن دندان، استخوان ناحیه دچار تحلیل میشود. این تحلیل به تدریج صورت می گیرد و هر چه از زمان کشیدن دندان بیشتر می گذرد، میزان تحلیل بیشتر و میزان استخوان باقیمانده در ناحیه کمتر می گردد.وقتی که تحلیل استخوان به قدری است که نمی توان ایمپلنت را در موقعیت مناسب قرار داد نیاز به

بازسازی استخوان می باشد. این بازسازی استخوان می تواند حین قرار دادن ایمپلنت و همزمان با آن طی یک جلسه باشد یا ابتدا بازسازی استخوان انجام شود و ۴ تا ۹ ماه بعد ایمپلنت کار گذاشته شود. تصمیم گیری در این باره بسته به وضعیت استخوان و صلاحدید دندانپزشک صورت می گیرد.

 

ایمپلنت

 

آیا ایمپلنت مانند دندان طبیعی است؟

ایمپلنت بهترین درمانی است که در حال حاضر برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد. با این حال نباید فراموش کنیم که برخلاف دندان طبیعی که یک عضو زنده بدن به شمار می آید ایمپلنت هاساخته دست بشر هستند و هرگز نمی توانند جای دندان طبیعی را که خالق عالم به ما هدیه کرده است بگیرند.

مراقبت از ایمپلنت ها به مراتب توجه بیشتری را نسبت به دندان طبیعی می طلبد زیرا ایمپلنت فاقد قدرت دفاع طبیعی در برابر عفونت ها و سایر عوامل مضر است. همچنین ایمپلنت دارای قدرت حسی کمتری نسبت به دندان طبیعی است. بنابراین توصیه ما به شما مراقبت از دندان های طبیعی و مراجعه منظم به دندانپزشک

برای بررسی وضعیت دهان و دندان هایتان است.

 

آیا ممکن است ایمپلنت با استخوان جوش نخورد و یا در اصطلاح نگیرد؟

امروزه با پیشرفت های فراوانی که در تکنولوژی ساخت ایمپلنت ها روی داده می توان با اطمینان بالایی از آنها استفاده نمود. با این حال هنوز درصد کمی احتمال دارد که این درمان با شکست مواجه شود و ایمپلنت با استخوان اطراف خود جوش نخورد.

این درصد بسته به وضعیت استخوان فک، محل ایمپلنت، این که فرد از سیگار استفاده می کند یا نه وسایر عوامل متغیر می باشد اما حتی در این موارد هم احتمال موفقیت ایمپلنت بالای 90% است.

 

برای جایگزین کردن دندان های فردی که تمام دندان های خود را از دست داده، به چند ایمپلنت نیاز است؟

تعداد ایمپلنت های مورد نیاز از فردی به فرد دیگر و بسته به شرایط متفاوت است. اما برای جایگزینی دندان های هر دو فک حداقل به ۶ ایمپلنت در فک پایین و ۸ ایمپلنت در فک بالا نیاز هست.

 

آیا می توان روکش ایمپلنت را بلافاصله پس از قراردادن ایمپلنت در استخوان ساخت؟

بله، در صورتی که شرایط مساعد باشد بنابه نظر دندانپزشک می توان در همان جلسه روکش را روی آن قرار داد.

 

ایمپلنت

 

 

 

آیا ایمپلنت نیز دچار بیماری می شود؟

بله درصورتی که در رعایت بهداشت شامل مسواک نخ دندان و دهانشویه به روش مناسب و مدت کافی سهل انگاری شود ایمپلنتها نیز دچار بیماری شده و احتمال لق و خارج شدنشان وجود دارد. بنابراین توصیه دندانپزشک خود را بعد از کار گذاشتن ایمپلنت جدی بگیرید و حداقل هر ۶ ماه برای بررسی وضعیت دندان ها و

ایمپلنت خود به وی مراجعه نمایید.

 

آیا سیگار کشیدن برای ایمپلنت مضر است؟

بله سیگار کشیدن میزان موفقیت ایمپلنت ها را به صورت قابل توجهی کاهش میدهد و توصیه می شود قبل از قرار دادن ایمپلنت این عادت را کنار بگذارید.

 

کدام سیستم ایمپلنت بهتر است؟

امروزه مارکهای بسیار مختلف و متنوعی در بازار وجود دارد که اغلب آن موفقیت بالایی دارند و بهترین کار اعتماد به دندانپزشک معالج است تا با در نظر گرفتن شرایط سیستم مناسب را برایتان انتخاب کند.

 

آیا صدای مفصل هنگام باز و بسته کردن فک طبیعی است؟

اخیر در حالت عادی حین باز و بسته کردن فک صدایی در مفاصل شنیده نمی شود. شنیدن صدا از مفصل فک نشانه ی جابه جایی دیسک مفصلی است که گاه می تواند منجر به ناراحتی حین جویدن، کم باز شدن دهان و درد گنگ در ناحیه گوش و گیجگاه شود.

 

ایمپلنت

 

“برگرفته از کتاب آشنایی با درمان های دندانپزشکی- پاسخ به 101 پرسش متداول مراجعه کنندگان به کلینیک های دندانپزشکی”