جرم دندان چیست؟

سه‌شنبه,6 آگوست, 2019 - 9:43

دایوپارس- هرگاه برای مدت کوتاهی مسواک نزنیم همه روزه یک لایه چسبنده بر روی دندان ها بخصوص در خط لبه لثه رسوب می کند که این لایه پلاک (جرم دندان)  نام دارد. اگر پلاک دندانی روزانه با مسواک و نخ دندان از روی دندان ها و لثه برداشته نشود بعد از مدتی به سنگ های سفید، زرد یا تیره رنگی تبدیل می شود که با مسواک قابل برداشتن نیست.

به گزارش دایوپارس، به سنگ های آهکی در اصطلاح دندانپزشکی جرم می گویند (بخصوص در پشت دندان های جلوی فک پایین). جرم هایی که در بالای لثه بر روی دندان ها تشکیل می شوند قابل رویت هستند این جرم ها بصورت رسوب هایی به رنگ قهوه ای و یا سیاه در اطراف طوق دندان ها نمایان می شوند. هر چند جرم هایی که در نواحی زیر لثه تشکیل می شوند بمراتب خطرناکترند.

 

جرم دندان

 

چگونه جرم را از روی دندانم بردارم؟

شما قادر به برداشتن جرم از روی دندان ها نیستید، زیرا جرم چنان محکم به دندان ها چسبیده است که تنها دندانپزشک قادر به برداشتن آن است.

آیا جرم گیری دندانها را خراب می کند؟

این تفکر که جرم گیری دندانها را خراب می کند صحیح نیست. از جرم گیری می توان به عنوان تیغ دو لبه یاد کرد. در صورتی که جرم گیری صحیح و کامل انجام شود خطری ندارد؛ بلکه باعث اتصال بهتر لثه به دندان ها هم می شود. به علاوه التهاب ناشی از وجود جرم هم از محیط دهان حذف می شود؛ اما جرم گیری غیر کامل می تواند آبسه ی پریودنتال و مشکلات دیگر دهانی دندانی ایجاد کند.

رفع مشکلات رایج دهان و دندان

1-  پلاک: لایه چسبناکی از باکتری هاست که در نقـاطی دور از دستـرس، پشـت و میــان دنـــدان ها تشـکیل می شود.
2-  جرم: اگر پـلاک میـکروبی بر روی دنـدان های شـما باقی بماند، تبدیل به جرم می شود.

3- پوسیدگی دندان ها: پوسیدگی دندان شایعترین  بیماری دهان و دندان است که بسیاری در سراسر جهان از آن رنج میبرند.

4- تغییر رنگ دندانی: مصـرف سیـگار و بـرخی از غـذاها و نوشیدنی ها باعث تغییر رنگ دندان می شود.

5- حساسیت دنـدانـی: زمـانی  که لثه تحلیل رفته باشد، ریشه دنــدان که به طورمعمــول زیر شـیار لثـه قرار دارد، در معـرض مــواد سـرد و گـرم قـرار   میگیرد؛ این موضوع باعث بروز حساسیت دندانی  می شود.

6- عفونت لثه: یک عفـونت باکتـریـایی مـزمن است و به آرامـی پیشـرفت می کند و به لثـه ها و استــخوانهایی که دنـدانها را حمایت می کند، آسیب می رساند.

7- بوی بد دهان: در اثـر فعالیت بـاکتــری های موجــود بر روی زبان، تغذیه نادرست و عدم بهـداشت کامل دهان و دندان ایجاد می شود.