بیماران دیابتی و کاشت ایمپلنت دندان 

شنبه,14 سپتامبر, 2019 - 11:01

دایوپارس- طبق آمار منتشر شده 10 درصد جمعیت ایران را افراد مبتلا به دیابت تشکیل می دهند. از آنجاییکه بی دندانی یکی از شایع ترین عارضه هایی است که  هر شخص با بالارفتن سن ممکن است تجربه کند، آیا کاشت ایمپلنت دندانی  گزینه مناسبی برای بیماران مبتلا به دیابت می باشد؟

پیشرفت های دنیای ایمپلنت حاکی از آن است که موفقیت درمان در بیماران دیابتی نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. تحقیقات نشان می دهد، موفقیت درمان ایمپلنت دندانی در کوتاه مدت در بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند تقریبا با بیماران با دیابت کنترل شده برابری می کند .

یکی از نتایج بدست آمده در یک مطالعه سیستماتیک در International Journal of Implant Dentistry  ، نشان داده است که موفقیت درمان در بلند مدت در بیماران با دیابت کنترل شده تقریبا معادل نرخ ماندگاری ایمپلنت در افراد سالم و حدود 97 درصد می باشد. 

(Dental implants and diabetes mellitus—a systematic review-)

 

بیماران دیابتی و کاشت ایمپلنت دندان 

 

دیابت: یکی از فاکتور های ریسک درمان ایمپلنت  

 

در درمان ایملپنت دو عامل تاثیر گذار موجب بالا رفتن ریسک Failure  یا شکست درمان ایمپلنت می شود.که در زیر به رابطه این دو عامل با بیماری دیابت اشاره شده است: 

1. بیماری پریودنتال:  بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پریودنتال هستند، زیرا ریسک ایجاد التهاب و عفونت در دهان این بیماران و موجب التهاب لثه و تحلیل استخوان در این افراد بالاتر می رود.

2. طولانی شدن زمان Osseointegration یا پیوند استخوان با ایمپلنت: بیماری دیابت کنترل نشده به علت ایجاد نارسایی در خون رسانی در عروق، اجازه خون رسانی به موقع را برای پیوند ایمپلنت با استخوان نمی دهد و در نتیجه ریسک Failure یا شکست درمان بالا می رود. زمانی که ایمپلنت در استخوان فک قرار میگیرد ،

زمانی تقریبا دو تا سه ماهه نیاز دارد تا با استخوان پیوند برقرار کند.  با توجه به اینکه بیماری دیابت خون رسانی را در عروق کند میکند ، زمان پیوند استخوان با ایمپلنت زیاد می شود و ریسک شکست درمان ایمپلنت را افزایش می دهد. 

 

دیابت و ایمپلنت

 

ولی خوشبختانه در بیمارانی که دیابت کنترل شده دارند ، می توانند با مشورت پزشک متخصص، کاندید دریافت ایملپنت باشند، همچنین پزشک متخصص می تواند با بررسی شرایط بیمارانی که با دیابت کنترل نشده دارند طرح درمان مناسب ایشان جهت دریافت ایمپلنت ارائه کنند.  

در نظر داشته باشید که بالارفتن سن در افراد مبتلا به دیابت می تواند  خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال را افزایش دهد لذا در صورتیکه دندان خود را از دست داده اید هر چه زوردتر برای دریافت ایمپلنت به پزشک متخصص مراجعه کنید.